Friskhetsklinikken

telefon 32 89 10 09
Mandag - torsdag
kl. 08:30-15:00

Toppmeny Naprapati Forsiden Akupunktur Kvantemedisin Helhetsterapi Coaching Terapeutene

Naprapati
    Om Naprapati
    Et Naprapatibesøk
    Utdannelsen
    Vanlige diagnoser
    Leddproblemer
    Pasientene
    Vanlige arbeidsfelt
    Behandlinger Naprapati
    Manipulasjon
    Mobilisering
    Artikulering
    Massasje
    Triggerpunktsbeh.
    Muskeltøyning
    Hjemmeøvelser / trening
    Ergonomisk rådgiving
    Elektromedisin

Har du spørsmål eller
ønsker du å bestille time?
    Ring: 32 89 10 09
    Mandag - torsdag
kl. 08:30-15:00

Naprapati

Om Naprapati

Hva er Naprapati?

Naprapati innebærer å diagnostisere, behandle og rehabilitere smerte og funksjonelle besvær i rygg, ledd og muskler. Formålet er å optimalisere funksjon i kroppen med metoder som bygger på manuell medisin.

Det å analysere og finne bakenforliggende årsaker til problemene er sentralt. Naprapati betyr å korrigere årsak til lidelse. Ordet består av det tsjekkiske ordet "napravit", som betyr å korrigere, og det greske ordet "pathos" som betyr lidelse.

Det var i 1907 den amerikanske kiropraktoren og gründeren Oakley Smith formulerte grunntesene for naprapatien. Året etter grunnla han et eget institutt for naprapati - Chicago College of Naprapathy.

Naprapati er et behandlingsform innen manuell medisin. Naprapatiens behandlingsmetoder er ikke unike for naprapaten, men inngår i ulike deler av den manuelle medisinen som utøves av både kiropraktorer, fysioterapeuter, leger, osteopater og massasjeterapeuter. Det som er det unike med naprapatien er hvordan metoder blir kombinert for å gi best mulig effekt.

Hva gjør en Naprapat?

Naprapaten behandler både muskler og ledd innenfor en helhetstenkning der ortsopedisk manuell medisin kombineres med en spesifikk kunnskap om kroppens anatomi. Naprapaten behandler spesielt lidelser i ledd, sener og muskler.

Innenfor naprapatiens behandlingssystem er manipulasjon, mobilisering, massasje, muskeltøyning, artikulering og triggerpunktsbehandling hovedelementene. Disse metodene blir benyttet i kombinasjon for effektivt å behandle muskel- og leddplager.

Hva vi tilbyr :

Naprapaten kan behandle/lindre problem i muskler, ledd, sener og leddbånd.

Noen av de vanligste problemene man oppsøker Naprapat for:

• Hodepine
  • Kink i nakken
  • Dårlig bevegelighet/korte muskler
  • Prolaps
  • Svimmelhet
  • Øresus
  • Nakkesleng
  • Smerteutstråling fra halsryggen
  • Låsninger i ryggraden
  • Bekkenbesvær
  • Bekkenløsning

Vi tilbyr akutt, forebyggende og rehabiliterende muskel- og leddbehandling. Selve behandlingsformen naprapati er forholdsvis ny i Norge, men antall terapeuter og antall behandlinger utført av naprapater pr. år vokser raskt. Naprapaten kan behandle/lindre problem i muskler, ledd, sener og leddbånd.

Dette kan være så vel akutte som kroniske smerter og funksjonsforstyrrelser i kroppens bevegelsesapparat. Hodepine, kink i nakken, dårlig bevegelighet/korte muskler, prolaps, svimmelhet, øresus, nakkesleng, smerteutstråling fra halsryggen, låsninger i ryggraden, bekkenbesvær og bekkenløsning er noen av de vanligste problemene man oppsøker naprapat for.

Les om ulike behandlingsmetoder:
Ulike behandlinger

Cecilie