Lumbago

Vanlige diagnoser

Det er ikke alltid man kan sette en sikker diagnose før man begynner å behandle en pasient. Det man da gjør er å jobbe ut i fra en preliminær diagnose (trolig diagnose). Ofte ligger det flere fysiologiske årsaker bak en pasient sitt problem, og derfor vil pasientens diagnose sammenfattes av flere enkeltdiagnoser.

LUMBAGO

Kan årsakes av diagnoser som triggerpunkter, låsninger, kort / spent muskulatur, skader og sykdommer. Til de som noen gang har fått diagnosen Lumbago, og tror dette er en spesifikk tilstand, kan vi fortelle at Lumbago betyr vondt i korsryggen.

ISJIAS

Er en sykdomstilstand med smerte i korsryggen, hofteregionen og bena. Kan også gi sensibilitetsutfall og lammelser i tilsvarende områder. Årsaken er oftest et skiveprolaps som trykker på noen av nerverøttene til ischias nerven. Ischias nerven utgår fra nerverøtter nederst i korsryggen (L4 – S2) og passerer ut i benet på lårets bakside.

FALSK ISJIAS

Har liknende symptomer som Isjias, men andre årsaker. Ved dette tilfellet er muskulære spenninger i setesmuskulaturen som ligger bak.

«HOPPERKNE» / JUMPER’S KNEE

Kommer av en delvis bristning av ligamentum patellae (senen under kneskålen). Bristningen oppstår som oftest der senen fester til kneskålen. Symptomene blir smerte ved kneskålens nedre del, verk og stivhet.

«LØPERKNE» / RUNNER’S KNEE

En smertetilstand som er lokalisert til utsiden av kneledde, og rammer de som løper ofte og lenge. Ved bøying og strekking av kneleddet, glir den kraftige senen (tractus iliotibialis) over utsiden av lårbenet. Dette årsaker en lokal betennelse.

TENNIS ALBUE / MUSARM / LATERAL EPICONDALGI

En smertetilstand som er lokalisert til et lite område på albuens utside (Laterale epicondylen). Denne tilstanden er ofte årsaket av ensidig overbelastning av de musklene som strekker fingrene og bøyer håndleddet opp.

jumpers knee

Du vil kanskje også like...